València, 26 de febrer de 2019.- Consum ha creat 1.000 llocs de treball a 2018, segons ha afirmat l’executiu de Desenvolupament de Personal de la Cooperativa, Vicente Sanz, durant l’Encontre sobre Ocupació Sostenible que ha organitzat Consum este matí per a donar resposta al problema de la desocupació, principal preocupació dels espanyols en l’últim Baròmetre del CIS. En els últims 10 anys, Consum ha creat 6.073 llocs de treball estables, fins a aconseguir una plantilla de 15.363 persones.
“Consum no ha deixat de crear ocupació ni als temps de crisi. La previsió per a 2019 continua sent optimista, ens plantegem crear uns 700 llocs de treball més, xifra que es troba per damunt de la mitjana del sector, ja que som l’empresa de Distribució a Espanya que més ocupació dóna en relació a la nostra grandària”, ha manifestat Sanz. La Cooperativa també ha anunciat la pujada salarial del 2% per a tots els traballadors des d’este mes de febrer, la qual cosa suposa un increment de més de 350 euros bruts a l’any de mitjana.
L’ocupació del futur
Amàlia Gil, directora de Human Capital de Deloitte ha posat de manifest el concepte ‘d’empresa social’, ja que les empreses, a més de rendibles, han d’implicar-se en el canvi social. “La força laboral d’una empresa ja no es pot entendre només amb treballadors tradicionals amb un contracte, sinó que entren en joc altres vinculacions laborals, com els freelance o gig workers, on la bretxa d’habilitats entre empleats serà el verdader perill de futur i no l’atur”. Gil ha añadit que “no sabem quins seran els treballs del futur, però sí quines seran les seues habilitats. Segons l’estudi Human Capital Trends de Deloitte, s’incrementa la demanda d’Habilitats tècniques (68%), Capacitat de resoldre problemes complexos (63%) i Capacitats interpersonals (55%)”.
Els principals sectors que oferiran ocupació en 2019 a Espanya seran: enginyeria, IT, distribució-retail, servicis i turisme. La bretxa d’habilitats serà un problema, segons la directiva de Deloitte, perquè les posicions relacionades amb el talent digital i la producció qualificada poden ser tres vegades més difícils de cobrir en els pròxims tres anys. “L’única eixida a una desocupació massiva durant la pròxima dècada és la formació digital des de les mateixes empreses”.
La conciliació com a valor
Per la seua banda, Isabel Hidalgo, directora de Comunicació de la Fundació Másfamilia, ha afirmat que “estem assistint a un nou paradigma de l’ocupació, basat en 5 claus: flexiseguritat, orientació a projectes, ocupabilitat, conciliació i emprenedors”. En relació a la conciliació, ha manifestat que “existix un xoc important entre la major necessitat de competitivitat de les empreses i l’humanisme, un equilibri difícil, però necessari en la nostra societat”. Hidalgo ha dit que els treballadors valoren les mesures de conciliació amb fins a un 7% del seu salari brut i que el 68% dels millennials busquen empreses que donen facilitats per a compatibilitzar la vida personal i laboral. En general, les empreses que concilien “tenen plantilles més sòlides, amb menys rotació i on es reté més talent”.
Julio Alcolea, soci advocat de Navarro & Asociados, ha posat sobre la taula la controvèrsia existent entre el sector polític i l’econòmic respecte a l’efectivitat de la pujada del salari mínim interprofessional (SMI). “S’està ponderant si l’increment del poder adquisitiu d’1,3 milions de persones i, per tant, del recaptatori per valor de 1.200 milions d’euros, via Seguretat Social, compensarà els efectes de ralentització en la creació d’ocupació que vaticinen les veus crítiques, com les del FMI o la Comissió Europea”. El dret a la desconnexió digital dels treballadors fora del seu horari laboral, així com el registre diari de la jornada laboral i la legislació laboral en matèria d’igualtat han sigut altres temes d’actualitat abordats per Alcolea.
Igualtat i rangs d’edat
El 95% dels treballadors de Consum són socis i fixos i el salari mitjà fix ascendix a 17.644 euros bruts anuals, amb una rotació mitjana del 0,46% per als socis amb més d’un any d’antiguitat. Les dones representen el 72% de la plantilla i el passat exercici 2 de cada 3 persones promocionades a Consum van ser dones. Per rangs d’edat, el 20% de la plantilla té entre 20 i 30 anys i quasi el 13% és major de 50.
Consum hi ha rebut, per sisé any consecutiu, el segell Top Employers que consolida a la Cooperativa com una dels millors empreses per a treballar en Espanya.